..:. گرافیک در ایران

سلام عزیزان

در این پست از مطالب وبلاگم میخوام یک سری نظریه هایی رو که خودم در مورد وضع گرافیک دارم را بیان کنم

1- فرق گرافیک و نقاشی به سبکی دیگر

 چیزی که خیلی از استادان بزرگ کشورمان کارهاشونو یه جوری ارائه میدن که هرکی و هرکجا کارو دیدی بشناسی و بدونی متعلق به کدوم گرافیست است که اگر شما توجه داشته باشید و نگاهی به کارهای استاد قباد شیوا انداخته باشید شاهد یک روحیه و تکنیک منحصر به فرد و ویژه ای خواهید بود و اگر هم جز گرافیستهایی هستید که حافظه تصویری تون پر است از کار گرافیکی، باید حتما به این مسئله پی برده باشید که کارهای اقای قباد شیوا و مسعود نجابتی و بسیاری دیگر از گرافیستان بزرگ ایران دارای یک نقطه تشابه است که در کل کارها دیده میشود و به نظر این بنده حقیر و برای من این مسئله خیلی منفی تلقی میشود و دلیلش هم اینست که الان اگر شما در هرکجا که باشید و یک کار وان گوگ را ببینید حتما ان را میشناسید که این موضوع در هنر نقاشی نکته مثبت و خوبی است که به قول معروف خط خودش را شناخته و داره با خط خودش کار میکند ولی در هنر گرافیک وقتی شما دارید برای جامعه ای که همه نوع ادم توش زندگی میکنه و دیدگاههای مختلفی هم دارند دیگر نمیشود یک جور و یه نوع کار کرد و برای این جامعه مهم است که کارهای متنوع ببیند و نکته ی دیگری که فکر میکنم مهم باشد اینکه هنرمند خالق است.و هنرمندی که فقط میتواند یه نوع اثر خلق کند ، راه را برای ترقی خود بسته است و بعدا اصلا چرا باید جامعه کارمان را بشناسد تو کارتو بکن به انواع و شیوه های مختلف و بذار خودت کار خودتو بشناسی نه ملت.نکته ی دیگری که برام خیلی مهم است اینه که فکر کنم که اقای نجابتی یه فونتی رو واسه خودش طراحی کرده و هروقتم سفارشی چیزی داشت فورا اونو تایپ میکنه و اسمشو میزاره تایپوگرافی چیزی که تموم کتاب خط در گرافیک سال سوم هنرستان رو نگاه کنی به وفور پیدا میکنی

2- گرافیک در مدارس و اموزشکده های ایران

من که فقط یه ترممو پاس کردم اونم کاردانی ولی هرجوری نگاه میکنم فقط خودمو سرکار میزارم چون اصلا اموزشی که توی ایران داده میشه اصلا هیچ ربطی به گرافیک این عصر ندارد .اولا در کتاب طراحی و واحدهای طراحی میگن برو منظره بکش اخه یکی نیست بگه که منظره و درخت چه ربطی به گرافیک دارد البته خیلی ربط به نقاشی دارد.ثانیا در صفحه ارایی و عکاسی وقتی چیزی به نام کامپیوتر هست دیگر چه نیازی به تاریک خانه رفتن و گرید طراحی کردن است که البته کار دستی هم خوب است نه اینکه دیگر همه چیز بشه کار دستی و وقتی توی بازار کار ازت خواستند یه مجله 20 صفحه ای رو لی اوت کنی دیگر گیج نشی و دور خودت بچرخی و به مغازه های نوشت افزاری متوسل بشی ثالثا وقتی در کنکور باید تئوری بخونی و جواب بدی همه اونایی که تئوریشون خوبه و کار عملی شون بده میرن مراکز معتبر و اونایی هم که عملیشون خوبه و تئوریشون بده باید به زحمت یه شهری رو بیارن که به نظر بنده باید اصل مهم کنکور گرافیک روی عمل باشه و در حدود 20 درصد هم به تئوری اختصاص داده شود

اینجانب نادر ساروقی قصد هیچگونه توهین و بی ادبی نسبت به شخص و مرجعی نداشته و فقط خواستم که در این وبلاگ نظراتی را راجع به موارد فوق در بین خوانندگان محترم رد و بدل شود و در صورتیکه تمایل به شماره 09181731082 پیام بفرستید و نظرتون رو به صورت خصوصی در میان بگذارید

 

/ 2 نظر / 67 بازدید
شجاعی

سلام از دیدن وبلاگ شما خوشحال شدم موفق باشید

سنا

salam man ham montazere nateje amale hastam aval yecheze ro behet begam akasi range ba dorben modern hech honare nemekhad va akasi seya sefed yani akasi honare